Посилання на курс https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:Prometheus+RESILIENCE101+2022_T3/about
Реальні загрози життю, страх за своїх близьких, невизначеність — сьогодні молодь щодня стикається зі складними викликами. Тому зараз важливими стають навички, що допомагають зберегти власну продуктивність під час будь-яких криз, тобто — життєстійкість.
Життєстійкість — це вміння протистояти стресу, відновлювати себе, свій психічний, фізичний та емоційний стан після травмуючих подій. Вона допомагає гідно проходити будь-які випробування.
Цей освітній курс допоможе вам прокачати життєстійкість, навичку, яка стане у пригоді і зараз, і впродовж усього життя.
Як діяти вчителю у випадку зіткнення учня з онлайн-ризиками – мон спільно з #STOP_SEXТИНГ презентує довідник для педагогічних працівників
Довідник для педагогічних працівників. Рекомендації щодо онлайн-безпеки
Сучасні технології збереження здоров’я учнів.
Профілактика та подолання синдрому «професійного вигорання»
Поради вчителям загальноосвітніх шкіл для успішної роботи з дітьми, які мають особливі освітні потреби
Загальні правила спілкування з людьми з особливими потребами:
- коли ви розмовляєте з людиною або дитиною з особливими освітніми потребами (ООП), звертайтеся безпосередньо до неї, а не до особи, яка її супроводжує, батьків або сурдоперекладача;
- при знайомстві цілком природно потиснути руку людині з інвалідністю – навіть ті, кому важко рухати рукою, або ті, хто користується протезом, можуть потиснути руку – праву або ліву, що допустимо;
- коли ви зустрічаєтеся з людиною, яка погано або зовсім не бачить, обов'язково називайте себе та всіх, хто з вами. Якщо у вас загальна бесіда в групі, не забувайте пояснити, до кого в даний момент ви звертаєтесь, і назвати себе;
- пропонуючи допомогу, почекайте, поки її приймуть, а потім питайте, що і як робити. Якщо не зрозуміли, не соромтеся – перепитайте;
- звертайтеся до дітей з особливими освітніми потребами по імені, а до підлітків – як до дорослих;
- спиратися або виснути на чиїйсь інвалідній колясці – те ж саме, що спиратися або виснути на її власникові. Інвалідна коляска – це частина недоторканного простору людини, яка її використовує, зокрема й дитини. Це потрібно обов'язково пояснити іншим дітям;
- розмовляючи з людиною, яка зазнає труднощів у спілкуванні, слухайте її уважно. Будьте терплячі, чекайте, поки вона сама закінчить фразу. Не виправляйте і не договорюйте за неї. Не соромтеся перепитувати, якщо ви не зрозуміли співрозмовника;
- коли ви говорите з людиною, яка користується інвалідною коляскою або милицями, намагайтеся розташуватися так, щоб ваші очі були на одному рівні. Вам буде легше розмовляти, а вашому співрозмовнику не доведеться закидати голову;
- щоб привернути увагу людини, яка погано чує, помашіть їй рукою або доторкніться до плеча. Дивіться їй прямо в очі й говоріть чітко, але майте на увазі, що не всі люди, які погано чують, можуть читати по губах. Розмовляючи з тими, хто може читати по губах, розташуйтеся так, щоб на вас падало світло, і вас було добре видно, намагайтеся, щоб вам нічого не заважало і ніщо не закривало вас;
- не бентежтеся, якщо випадково сказали: «Побачимося» або: «Ви чули про це...?» тому, хто насправді не може бачити або чути.
А ще дуже важливо навчитися правильно висловлюватися про дітей з особливими освітніми потребами. Наприклад, замість фрази «Цей учень не може ходити» краще сказати так: «Цей учень користується ходунком і кріслом-візком».
Нижче розглянемо приклади заміни некоректних мовних зворотів.
Ярлики, які не можна використовувати |
Більш коректні вирази |
Люди з фізичними або розумовими вадами |
Люди, які мають особливі потреби |
Розумово відсталі |
Люди із затримкою розумового розвитку |
Він відсталий |
У нього труднощі когнітивного характеру |
Мій учень страждає аутизмом |
У мого учня аутизм |
Вона – даун, монголоїд |
У неї синдром Дауна |
Він не здатний навчатися |
У нього труднощі з навчанням |
Він – паралітик |
У нього параліч |
Вона – каліка |
У неї порушення опорно-рухового апарату |
Він – карлик (або ліліпут) |
Він – невисокого зросту / він невисокий |
У неї емоційні розлади |
У неї порушення емоційного характеру |
Він прикутий до крісла-коляски |
Він користується кріслом-коляскою |
Нормальні і/або здорові діти |
Типові діти / діти без порушень в розвитку |
Він навчається в спеціальному освітньому закладі |
Він отримує послуги спеціальної освіти / додаткові послуги |
Стоянка для автомобілів інвалідів, туалет для інвалідів і т. ін. |
Доступна стоянка, туалет і т. п. |
У неї проблема з... |
У неї є потреба в... |
Учитель загальноосвітнього навчального закладу повинен оволодіти необхідними знаннями та навичками
- Ознайомитися з анамнезом, мати уявлення про основні види порушень психофізичного розвитку дитини.
- Вивчити стан уваги, стомлюваності, темп роботи кожної дитини.
- Ураховувати стан слуху, зору, особливості моторики та загального фізичного розвитку учня. Бути добре ознайомленим з приладами, які використовують його учні з порушеннями зору і слуху, перевіряти придатність слухових апаратів, стежити за чистотою окулярів. Навчитися визначати, оцінювати і створювати навчальне середовище для дітей з різними потребами. Зрозуміти важливість цілеспрямованого залучення до роботи з дітьми членів родини, встановлення з ними партнерських стосунків. Вивчати головні принципи і стратегії колективної командної роботи.
- Навчитися спостерігати за дітьми та оцінювати їх розвиток під час занять.
- Закінчувати заняття, коли діти втомилися чи стали неуважні.
- Навчитися адаптувати навчальні плани, методики, матеріали та середовище до специфічних потреб дітей.
- Створювати оптимальні умови для спілкування, сприяти налагодженню дружніх стосунків між дітьми і формуванню колективу.
- Формувати в дітей досвід налагодження та підтримання стосунків у соціумі, навичок адаптації до соціального середовища.
- З повагою ставитися до дітей та батьків.
Роль вчителів (корекційних педагогів) спеціальних шкіл
Допомогти вчителю загальноосвітньої школи:
• Давати об'єктивну характеристику дитині з особливими потребами, ознайомитися з її особовою справою, медичними та психолого-педагогічними картами.
• Спільно складати календарно-тематичний та індивідуальний плани, готуватися до занять.
• Внести зміни до програм із загальноосвітніх предметів та здійснити їх коригування:
- вводити пропедевтичні розділи з метою підготовки дітей до сприйняття матеріалу;
- вводити спеціальні навчальні предмети.
Для дітей з вадами зору провести заняття щодо орієнтування в просторі та розвитку мобільності.
Для дітей з вадами слуху – з розвитку залишкового слуху та усного мовлення.
Для дітей із розумовою відсталістю – із соціально-побутової орієнтації.
• Бути (тимчасово) присутнім на уроках з метою кращого задоволення специфічних потреб дітей.
• Надати вчителеві загальноосвітньої школи методичні рекомендації щодо виготовлення та використання наочності й дидактичного матеріалу з метою активізації збережених аналізаторів.
• Навчити вчителя використовувати для корекції та компенсації вад розвитку дітей спеціальні технічні засоби навчання:
- звукопідсилювальну апаратуру індивідуального та колективного використання (під час навчання дітей з вадами слуху);
- лупи, окуляри, монокуляри, бінокуляри (для дітей з вадами зору);
- статистичні екранні посібники (схеми, малюнки, креслення) з метою активізації сприйняття дітьми навчального матеріалу;
- комп'ютерні технології для ефективнішого розвитку мовлення, навичок читання, письма, математики, психолого-педагогічного тестування дитини на початку навчання та наприкінці року.
• Створити систему «гнучких» класів і активно в них працювати.
• Проводити моніторинг розвитку дитини.
• Співпрацювати з батьками, вчителями, фахівцями під час оцінювання дитини.
• Прогнозувати подальший шлях навчання учня.
Отже, успіх інклюзивного навчання залежить від грамотно організованого психолого-педагогічного супроводу учнів з особливими потребами з боку як спеціальної, так і загальноосвітньої школи. Крім цього, кожен член педагогічного колективу має з повагою ставитися до колег, які будуть працювати в таких класах (групах), у разі необхідності підтримати їх та надати допомогу, вдумливо та наполегливо працювати для реалізації спільної мети.
Під час добору педагогічних працівників для роботи в класах з інклюзивним навчанням потрібно зважати на їхні особисті якості. Їм мають бути притаманні: людяність, терплячість, уміння співчувати, врівноваженість, наполегливість, витримка, старанність, готовність до постійної цілеспрямованої роботи, безконфліктність, тому що діти безпосередньо сприймають та навчаються тому, що зустрічають у своєму житті.
Немає коментарів:
Дописати коментар